Yleisin syy tulla hierontaan on lihasjännitys- ja kipu. Lihasjännityksiä voivat aiheuttaa esimerkiksi liian kova rasitus, yksitoikkoinen työ, virheelliset työskentelyasennot ja pitkään jatkunut staattinen jännitys (esim. päätetyöskentely). Hieronnalla parannetaan lihaksien verenkiertoa ja imunestekiertoa sekä lievitetään hapenpuutetta kudoksissa. Parhaimmillaan hieronta on lihasjännityksiä ennaltaehkäisevää ja rentouttavaa. Se myös lievittää tehokkaasti stressiä.

Käyttämäni tekniikat

Tavallisimmat klassisen hieronnan hierontaotteet ovat sively, hankaus, pusertelu, taputus, ravistelu ja täristely. Hoidon aikana yhdistelen klassiseen hierontaan tarpeen mukaan eri tekniikoita. Revolving-lihaskalvokäsittely lisää lihaskalvojen joustavuutta jolloin lihakset saadaan toimimaan täysitehoisesti. Vammat ja vähäinen liikkuminen jäykistävät kalvot ja heikentävät lihasten kykyä toimia tarkoituksenmukaisesti sekä heikentää niiden venyvyyttä.  Revolvingin erikoisuus on, että hoidon aikana työskennellään paljon kehon etupuolella, jossa on usein paljon lihaskireyttä ja -jännityksiä tälle ajalle tyypillisen runsaan istumisen vuoksi. Käsittely koetaan useimmiten erittäin miellyttävänä, joka samalla tehokkaasti vapauttaa jännityksiä kehossa.

Strain and counterstrain –menetelmää käytän mm. syvien kudosten hoidossa, joihin ei hieronnalla pääse. Menetelmää kutsutaan toisinaan myös pehmeäksi kiropraktiikaksi ja se on miellyttävä ja kivuton tapa lisätä esim. selkärangan liikkuvuutta. Strain and counterstrain -tekniikka toimii hyvin niin akuutti- kuin pitkään vaivanneissa kiputiloissa.

Kenelle hieronta sopii?

Hieronta sopii lähes kaikille. Hierontaa käytetään mm. kivun lievitykseen, liikkuvuuden lisäämiseen, liikunnasta palautumiseen, stressin lievittämiseen ja rentoutumiseen.

Kontraindikaatiot, jolloin hieronta ei sovellu;

  • Flunssa (kuume)
  • Tuore vamma (venähdys, revähdys, luun murtuma, avohaava)
  • Infektiot (bakteerit, virukset, sienet)
  • Pahanlaatuiset kasvaimet
  • Hemofilia (verenvuototauti)
  • Laskimo- ja valtimosairaudet
  • Tarttuvat ihotaudit
  • Oireilevat perussairaudet (esim. reuma)

Miten pitkän ajan varaan hierontaan?

Yleisohjeeksi voidaan antaa, että tunti riittää ala- tai yläkropalle. Esimerkiksi 45 minuuttia selälle, 30 minuuttia hartiaseutu, jalat 60 minuuttia ja 90 minuutissa voidaan tehdä kiireetön ja rentouttava kokovartalohieronta. Hoito toteutetaan kuitenkin aina yksilöllisesti ja joskus perusteellinen niska-hartia-alueen läpikäynti voi kestää tunninkin. Joskus taas käydään ilman isompia oireita tunnissa lähes koko kroppa palauttavasti läpi. Ensimmäiselle hoitokerralle kannattaa varata 15 minuuttia ylimääräistä aikaa, jotta ehdin saada riittävät taustatiedot ja tehdä tarvittavat testit mahdollisten vaivojen kartoittamiseksi ennen hierontaa. Rentouttavaan hierontaan tullessa ylimääräistä aikaa ei tarvita.